Saturday, October 27, 2007

Ulangtahun kemerdekaan Malaysia ke-50

Ulangtahun Kemerdekaan Malaysia ke-50
Akhirnya aku berjumpa juga dengan satu quote yg mempunyai satu makna kemerdekaan yg sama dgn falsafah kemerdekaan aku. Ya, hari merdeka Malaysia adalah pd 31hb Ogos dan sekarang pula adalah bulan oktober. Aku tidak memberikan komen aku mengenai falsafah kemerdekaan yg aku pegang selama ini. Dan ya aku agak terlambat untuk memberikan pendapat aku. Tp apakah erti kemerdekaan bg anda?
Pendapat aku rupanya dikongsi dengan Kak Yasmin Ahmad, pengarah Sepet,Gubra dan Mokhsin tu. Aku pn tidak sangka dia akan berfikiran sedemikian. Berikut adalah petikan wawancara Kak Yasmin(Y) dengan Ekky Imanjaya(E) yg disiarkan di website rumahfilem.org dan berikut butirannya

E: Negeri Anda, Malaysia, merayakan Kemerdekaan ke-50 pada 31 Agustus lalu?

Y: Saya tidak peduli. Saya bukan nasionalis. Peringatan lima puluh tahun tidak berarti apa-apa. Bendera juga tidak bermakna, hanya selembar kain. Saya harus jujur pada Anda. Yang bermakna adalah masyarakat di Malaysia. Saya selalu bermasalah dengan negara. Karena begitu ada istilah “ini Negara saya” maka akan digunakan dan menjadi alasan untuk melawan Negara lain. “Negara saya, Negara kamu”. Saya peduli dengan masyarakat. Kita adalah kutukan terburuk dunia, juga harapan terbesar dunia. Kita harus memilih menjadi apa kita kelak.

Anak muda sekarang dianggap buruk oleh orang tua. Saya malah sebaliknya, mengapresiasi generasi sekarang. Anak muda sekarang dituduh tidak menghargai perjuangan 1957, saya pikir ini bagus. Cukuplah generasi tua saja yang merasakan kesengsaraan masa itu. Mengapa generasi muda dipaksa merasakannya juga? Itu bukan tujuan kemerdekaan. Kalau anak muda melupakan perjuangan, itu bagus.

E: Karena mereka punya perjuangannya sendiri.

Y: Ya! Mereka lebih pintar, dan lebih bagus penampilannya. (Tertawa)

dan ya aku setuju dengan kata-kata Kak Yasmin itu. Sila baca wawancara yasmin
yg penting adalah erti merdeka dalam diri kamu..
merdeka!!merdeka!!
merdekakah malaysia?

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home