Monday, July 30, 2007

Tak sedar diuntung..

Tak sedar di untung

Itulah ayat yang boleh aku tujukan kepada pakcik tukang kasut di seksyen 7 shah alam sebelah 7 eleven berdekatan restoran hakim lama. Sombong, berlagak, tua kutuk, x sedar diri.hish..mmg aku emosi. Tp itulah yg aku rasa selama 2 hari aku berurusan dengan org tua tu. Nk je aku mintak ic pakcik tu sbb dr pengamatan aku pakcik ni berasal dr indon dengan nada percakapan atau gaya nye,mana tau dia x de ic ke,passport ke, nk gertak la konon.hish..(jap..aku emosi lg)
Begini ceritanya:-
Pada hari sabtu lepas aku dengan opismet aku pegi sek 7 tu. Kawan aku tu nk cr spare part moto dia yg kena curik malam sebelumnye. Kebetulan aku bawak sandal aku dlm kereta. Mmg dh lama aku bercadang nk repair sandal aku tu. Bukan rosak sangat pn Cuma getah bawah nye dh tanggal dr badan sandal tu.sblm ni aku dh gam sendiri tp dh tanggal balik. Pastu asyik aku dtg nk repair kasut je port dia kosong.port dia kosong je aku dtg. Nyampah aku. Last2 kasut aku sblm ni aku anta kat sek 18 je.bagus pulak buatannye.korg anta la kat situ jgn anta kat pakcik tua kutuk ni.
Berbalik kpd cerita pakcik tu, mula2 aku dgn membe aku dtg je dia dh buat dek je ngan kitorg. Br Tanya “pakcik,blh tlg gam kan balik x sandal saya ni,” x abis ckp lg dia dh bangun pegi kedai sebelah beli air kotak. Pening aku, nk niaga ke x ni. Pastu dia dtg soh letak je kat dpn dia. X de nk belek2 ke, check ke dulu, dia buat dek balik.sambil bersiul2 lagu apa tah,tp kedengarannye cam lagu dangdut. Pastu ada student pompuan lalu elok je dia kaco2 bdk pompuan tu. padahal aku kat situ lagi termanggu2 konpius. Dlm hati aku “wah2 org tua ni, pompuan lalu blh lak ko tegur, aku ni ko buat bodo je ye. Aku pijak kepala ko kang baru ko tau.” Pastu dia buat bodo lg.hish..saba je la..
pakcik ni aku rasa umur dia dlm lewat 40an. Berperut boroi, berkumis dan berkulit gelap. Aku mmg syak pakcik ni indon ngan gaya bahasa dia. Pastu dia buat aku camtu mula la aku berfikir “kalo aku dtg ngan member penguatkuasa aku best ni. Pastu aku mintak lesen perniagaan dgn ic dia. Mesti dia x de lesen ni. Pastu blh aku rampas brg2 dia aku bakar dpn mata dia.”
Dipendekkan cerita aku dh malas nk pandang muka pakcik tu yg pada pandangan aku dah sama je dgn longkang x brapa jauh dr tpt dia duduk tu, aku pn tanya “agak2 bila blh siap ni pakcik?’, “petang kang siap” jawabnye dgn nada sombong x puas hati. "tu la,sapa srh masa skolah dulu x blaja pandai2.dh jd tukang kasut x puas hati lak",ujarku. aku dh x tahan terus aku blah dr situ sambil mencarut2 menggunakan suara yg agak kuat tp x brapa kuat dgn harapan dia dgr. Dlm hati “dia x sedar dia cari rezki dgn repair kasut org. kalo org x repair kasut kat dia x de duit la dia nk makan. Sombong pulak.” Pastu aku blah sambil menghisap rokok sbb marah. Kalo x marah x isap rokok nyela.hish..teringat je mula la aku emosi..
Disebabkan sibuk petang tu, aku datang balik port pakcik tu besoknye. Itu pn sebab aku nk pegi tanjung karang lalu situ. Aku sampai je aku tanya “pakcik, sandal saya dh siap?”. Dia jawab "yg mana satu" sambil pandang tempat lain. Aku pn mendescribe la bentuk sandal aku tu. Tgk2 masih dlm plastic beg yg aku bg dia semalam ngan x terusik apa2 lg. sentuh pn tidak. Hangin lg aku. Mula la aku mencarut2 dlm hati. Pastu pandai2 je dia main gam kat tpt tekopek je. Patutnye kenala kopek suma skali pastu buang gam2 yg lama. Aku tegur la dia. Pastu dia kata sandal aku tu dah kondem (dgn nada suruh buang je). Dlm hati “sandal tu aku beli mahal2,rm 150 tau. kulit lak tu. Dh 6 thn aku pakai x de rosak apa pn kecuali gam je dh tangal. Sedap mulut je org tua ni..dh keje ko repair kasut, ko repair la.bukan teruk mana pn”. nk je aku ambik sandal aku tu trus blah.tp aku x terpkir awl2 sbb terlalu hangin. Pastu dia nk gam x blh sbb x melekat. Gam lama tu buat gam br yg dia taruk x melekat. Bodo punya org. last2 dia kopek balik suma. Siap getah tu koyak lg. tambah lg aku hangin. Pastu dia blah pegi kedai sebelah beli power root. Hanginnye aku. Dh la aku janji ngan ajid nk pegi tanjung ni. Igt nk singgah nk ambik je kejap. Lambat la aku jdnye. Pastu tokey kedai sebelah tu keluar kedai jap,ambik udara. Dia boleh lak kata, “mau balik ka? Kasi tumpang saya la. mengantuk la,mau tidur.”. tambah aku bebulu. Dh siap gam tu sebelah sandal aku dia kemaskan balik. Sebelah main campak je depan aku. Kalo ikut kan hati mmg aku campak je balik kat muka dia. Pastu dia letak plastic beg dpn aku. Apa dia igt aku ni pekerja dia? Kalo x sbb yassin recommend kan port ko ni x hingin aku dtg tau. terpaksala aku kutip sandal aku balik masukkan dlm bes plastic. Tu pn dia mintak rm2. aku dh hangin aku bg duit trus aku blah.
Byk lg yg aku nk tulis tp aku tgh hangin.sori..tp sapa pn yg ada kat tpt aku masa tu sure hangin la.

Moral of the story. Korg pk la sendiri. Aku tgh hangin. x blh berpk secara waras.hish..

p/s: aku nk tumbuk org.

Labels:

2 Comments:

Blogger Rushdan said...

This comment has been removed by the author.

Sunday, August 27, 2017 7:03:00 PM  
Blogger Rushdan said...

Hai tuan. nak tanya ,tempat repair seksyen 18 tu kat mana, apa nama kedai ? Terima kasih

Sunday, August 27, 2017 7:03:00 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home